Bir yanda koca puntolarla “öldükten sonra beni kim yıkacak” sorusu, diğer tarafta Şener Şen’in Şalvar Davası filmindeki başından su dökme anına benzer bir gassal görseli. Pek çok şehrin sokaklarındaki billboardlarda bir süredir dijital platform dizisi Gassal’ın yukarıda yer alan soruyu ve görseli barındıran tanıtım görselleri yer alıyor. Reklamın iyisi kötüsü olmaz misali çarpıcı bir sorunun da katkısıyla gündeme gelmeyi başaran dizi, gassal (yani ölü yıkayan kişi) olan Baki’nin hayatına ışık tutuyor. Ana karakterin yalnızlar rıhtımında yaşama dair düşünsel seyrini yansıtan dizi, her ne kadar ölüme ve metafizik öğelere bir nebze yer veriyor olsa da aslında özünde hayata dair konuların merkezinde yer alıyor.
Dizinin rotasını yalnızlık kavramı belirliyor. Baki de herkes gibi mutluluğu arayan bir karakter. Fakat baba sevgisinden mahrum oluşu ve anne şefkatinden çocukken kopmuş olması, mutluluğu yıllar boyu uzak tutmuş Baki’den. Her ne kadar Ahmet ve ailesi, Baki’nin yalnızlığını paylaşmaya çalışıyor olsalar da, hayatı gerçekten ve her an paylaşabileceği insan ya da insanların bulunmayışı, Baki’yi mutsuzluğun da ötesinde yalnızlığın pençesine itiyor. Hayata karşı küskünlüğü, mesleğini fazlaca içselleştirmesine ve öldükten sonra bedeninin dahi sahipsiz kalacağı hissiyatına sebep oluyor. Bununla birlikte Baki, rutin şekilde seyreden hayatının ötesine geçmek için umutlarını tümden yitirmiş de değil. Etrafındaki karakterlere göre farkındalığı biraz daha yüksek bir karakter olarak resmediliyor sadece. Arayışları ise sayısız insanla ortak.
Baki bir gassal olduğu için değil, mahrum kaldığı hislerden ötürü yaşamdan kopuk. Ahmet’in çocuklarına karşı (özellikle bebeğe karşı) takınmış olduğu soğuk tavır, tatmadığı hislerin eksikliğinden başka bir şey değil. Öldükten sonra beni kim yıkayacak sorusunun cevabı aslında çok basit. Fakat soru, ölüm ötesi bir tefekkürden ziyade yalnızlığın yol açtığı hüzne dikkat çekmekten ibaret sadece. Diziyi hayatın ötesinde, ölümün varlığına dair bilinç oluşturma düzlemine oturtmak pek de gerçekçi değil. Baki de bu hayatın bir parçası. Sadece bazı hislerden yoksun.
Yaklaşık üç saatlik bölüm süreleri ile trajikomik bir hal alan televizyon dizileri ile kıyaslandığında dijital platform dizilerinin bölüm süreleri makul seviyede. Bir dijital platform dizisi olan Gassal’ın bölüm süresi ise biraz kısa gibi duruyor. Bazı olayların ve karakterlerin derinleşmesine imkan vermiyor süre. Hap gibi yutulan bir sit-com olsa anlaşılır olabilecek iken böylesi bir dizinin bu hali ile sindiriminde zorlanılıyor. Aralara serpiştirilen sempatik dokunuşlar konular arasında yumuşak ve güzel geçişlere yol açarken bazı konular kendi içinde yeterince detaylandırılamıyor. Bölüm sonlarında beliren orkestranın varlığı düşsel bir izlenim yaratıyor. Fakat izleyici nezdinde oluşan duygular üzerinde eserin bizatihi kendisinin mi yoksa kullanılan müziklerin mi etkin olduğu sorusu cevapsız kalabiliyor.
Sosyal medyada dizinin ikinci sezonuna dair bazı söylentiler mevcut. İlk sezonu henüz yayınlanmış bir dizinin ikinci sezona hızlıca girmesi beklenmemeli. İlk sezon hakkında izleyicinin yeterince tartışması ve konuları özümsemesi için makul bir süre geçmeli. Televizyon ekranlarında haftadan haftaya süren merakın dijital platformlarda bir gecede tatmin ediliyor olması, eserleri kalabalık bir arşiv içinde sıradan hale getirebiliyor. Bu dezavantaj da göz önüne alınmalı.
Ahmet Kural oldukça başarılı bir performans sergilemiş. Bazı bölümlerde tanıdık simaların kısa süreli de olsa yer almalarına gerek olup olmadığı tartışılır. Yan karakterler içerisinde yaşamına nüfuz edilme potansiyeli olan karakterler yok değil. Bununla birlikte dizinin merkezinde şaşmaz şekilde Baki bulunuyor. Unutulmaz Deli Yürek dizisinin Ağabey karakterine hayat veren duayen sanatçı Demir Karahan’ın canlandırdığı tartıcı karakteri dizinin belki de en hüzünlü karakteri. Fakat o dahi aynı Baki gibi gayesi öyle ya da böyle yaşamak olan bir karakter.
Proje aşamasında gassalların mesleği üzerine bir araştırma ya da gözlem yapıldı mı bilmiyorum. Ön planda tutulanın Baki’nin gassal oluşu mu yoksa Baki’nin sadece Baki oluşu mu şeklinde bir soru sorulduğunda bir gassalın dünyasından ziyade Baki’nin hayatı ön plana çıkıyor. Yine de takdir izleyicinin olacaktır. Bu hali ile seyir zevki yüksek bir dizi olan Gassal, hayata dair pek çok farklı öğeyi bir araya getirebiliyor olmasından ötürü dahi izlenmeyi hak eden bir yapım.