“Zümrüt Tablet” Cuma Sinemalarda

HAZİNE AVCISININ MACERALARI VE ZÜMRÜT TABLET YAPIM NOTLARI 

Tad’ın en büyük hayali, arkeolog meslektaşları tarafından kabul edilmektir ama kazaya eğilimli doğası engel olmaktadır. Nadir bulunan bir lahiti yanlışlıkla tahrip edince bir sihir gerçekleşir ve arkadaşlarının hayatını tehlikeye sokar. Jeff ve Belzoni, mumyayı kurtararak aksiyon yüklü bir macerayı başlatır ve Tad ile Sara’nın Zümrüt Tablet’in lanetine son vermenin bir yolunu bulmak için dünyanın uzak köşelerine seyahat etmesine neden olur. Aksiyon yüklü serinin üçüncü filminde yer alan yıldızlar; Trevor White, Joseph Balderrama, Alex Kelly, Pippa Bennett-Warner, Elena Sanz. Paramount ve Mediterráneo sunar bir Telecinco Cinema, Lightbox Animation Studios, Ikiru Films, La Tadeopelícula Aie, Anangu Grup Yapımı, Mediaset España ve Movistar+ katılımıyla.

Filmin yönetmeni Enrique Gato, yazarları Josep Gatell ve Manuel Burque, yapımcılar Ghislain Barrois, Álvaro Augustin, Nico Matji, Edmon Roch, Marc Sabé ve Javier Ugarte, idari yapımcı ise Mónica Iturriaga. 

Yönetmen Enrique Gato W

Yazarlar Josep Gatell ve Manuel Burque

Yapımcılar Ghislain Barrois, Álvaro Augustin, Nico Matji,

Edmon Roch, Marc Sabé, Javier Ugarte

İdari yapımcı Mónica Iturriaga

OYUNCULAR: Trevor White, Joseph Balderrama, Alex Kelly, Pippa Bennett-Warner, Elena Sanz

YENİ BİR MACERA

Yönetmen Enrique Gato şunları söylüyor; “Tad artık 23 yaşında.  Genel toplum tarafından tanınmadan uzun zaman önce doğmuş ve ben hayatımın yarısını onunla birlikte geçirdim. Ona neredeyse oğlum gibi yaklaşıyorum.  Kendi başına yürümeyi başarana kadar yol gösterdiğiniz bir oğul. Ama ona her adımın önemli olduğunu öğretmeyi hiç bırakmıyorsunuz.”

Gato devam ediyor; “Bir animasyon sinema filmi her zaman en az üç ya da dört yıl süren uzun bir yolculuktur ve buna değdiğinden emin olmanız gerekir. Bir projenin adında “3” varsa her adımı çok iyi düşünmelisiniz. Hele de hiç yüzüstü bırakamadığım Hazine Avcısı’nın da adı geçiyorsa daha da çok düşünmelisiniz. Her filmde izleyiciyi koltuklarına mıhlayacak ve şaşırtacak, bir sonraki sahneyi beklemelerini sağlayacak yeni ve beklenmedik öğeler olmasını sağlarım. Bir efsanenin üçüncü bölümünü yapıyorsanız bu görev daha karmaşık olur ve kahramanımız için yeni bir macera bulmanın çok kolay olmayacağını da biliyordum. Hazine Avcısı’nın hak ettiği bir devam filmini garantileyecek yeni bir hikayeyi oluşturmak için senaryo yazımı yaklaşık iki yıl sürdü. Önceki filmlerin dinginliğinden yararlanmayacak ama bu efsaneyi birkaç adım yukarı yaşayacak bir devam filmi.

Gato şöyle bitiriyor, “Bugün yıllar önce verdiğim üçüncü film yapma kararına değdiğini söyleyebilirim. Onu mümkün kılan meslektaşlarımla daha fazla gurur duyamazdım. Birlikte Hazine Avcısı’nı yeni duygu, komedi ve tabii ki maceralara taşıdık. İzleyiciler için yapılmış, en saf formunda sinemada izlenecek bir macera.”

Yapımcı Edmond Roch şunları söylüyor, “Hazine Avcısının Maceraları”nı deneyimleyecek ve on dakikadan kısa sürede benzersiz orijinallikle birlikte şaşırtan, hayretler içinde bırakan macerayla birlikte yer alan dehayı ve yaratıcılığı keşfedecek kadar şanslıydım. İlk andan itibaren Enrique Gato ve Nico Matji ile birlikte çalışmayı ve animasyon dünyasını bilmediğim için tutku duyduğum bir işte birlikte çalışabilmeyi istediğimi biliyordum. Goya En İyi Kısa Animasyon Filmi ödülü için onu oy verdim ve hak ettiği gibi aldığında ise çok sevindim. Üç yıl sonra “Tad Stones and the Basement of Doom” filminin tekniği, formatı ve tutkusu gelişti ve tüm orijinalliğini korudu. Ben de yine çok sevindim ve Goya ödülünü kendim kazanmış gibi kutladım. Jordi Gasull ile birlikte ekibe katıldım ve Hazine Avcısı”nda çalışmaya başladık ve Mediaset España’da mükemmel ortakları bulmamıza yol açtı. İlk kısa filmden 18 yıl sonra Tad yetişkin ve çok güçlü oluyor. Muhteşem hikaye, sinema tarihimizin en büyük animasyon başarısı oldu ve Hazine Avcısı’nı sadece bizde değil tüm dünyada vizyona sokan Paramount Pictures sayesinde bize üçüncü filmin prömiyerini (İspanyol animasyonunda duyulmamış bir şey) yapma fırsatını sundu.”

Roch devam ediyor; “Yaptığım tüm filmler içinde Hazine Avcısı şüphesiz en sevilen ve en popüler olan. Her yaştan insan Hazine Avcısı’yla büyüdü ve onu hayatlarının bir parçası yaptılar. Bu yüzden şimdi bir adım daha atıyoruz ve yaratıcısı Enrique Gato ile birlikte daha önce hiç yaptığımız her şeyi ileri taşımak üzere bu zor işi kabul ediyoruz. Gatell ve Burque’ün senaryosu, yeni karakterler ve Lightbox Animasyon ekibinin olağanüstü yeteneğiyle Tad’in sadece yetişkin olmakla kalmayıp aynı zamanda en iyi, en usta ve en komik maceralarından birinde tüm ailenin bir arada olduğu sinema deneyiminden daha iyisi olmadığını sergilediklerini görüyoruz. Bu harika başarının bir parçası olduğumuz için çok gurur duyuyoruz. Son dört yılda yüzlerce kişinin binlerce saatlik çalışmasından sonra Tad, ilk kez Mısır’a gitmek için Meksika piramitlerinden yola çıkıyor ve en sevdiğimiz an geri geliyor; şapkalarımızı takma, Sara, Momia, Jeff ve Belzoni’yle tanışma ve kendinizi unutulmaz maceralar için hazırlama zamanı. Biz hazırız. Eğlence geri dönüyor. Yürü Tad!”

Senaryo yazarları Manuel Burque ve Josep Gatell önlerinde heyecanlı bir kahramanlık olduğunu biliyormuş. “Devam filmlerinin hiçbir zaman aslı kadar iyi olmadığı deyişi Hazine Avcısı için doğru değil. İlk film eleştirmenler ve izleyiciler için başarılıydı, ikinci film bu başarıyı korumakla kalmadı ayrıca Hazine Avcısı’nın evrenini de hem Sara ve mumya karakterleriyle duygusal açıdan hem de animasyon kalitesi ve görsel efektler açısından teknik olarak büyüttü. Bu yüzden üçüncü filme girmek bütün ekip için büyük bir meydan okuma oldu. Özellikle de seriyi, ruhunu koruyarak ve klişe ve öngörülebilir olmadan geliştirmeye devam etmek üzere yeni bir hikâye yaratan biz senaryo yazarları için.”

Şöyle devam ediyorlar, “Senaryo yazmamız istendiğinde Enrique Gato şöyle dedi; ‘Bir adım ileri taşıyıp efsanenin en iyi filmini yapmalıyız.’ Bizim ilk animasyon filmimizdi ve hayatımız boyunca bu anı hayal ediyorduk. Başarılı olmalıydık. Önce hikâyeye daha fazla derinlik kazandıracak, aynı zamanda hem çocuk hem de yetişkin izleyicilerin duygularına dokunacak bir tema bularak temeli oluşturmamız gerekiyordu. Ama bir macera filmi yaptığımız gerçeğini de görmezden gelemezdik. Önceki filmlerden daha heyecanlı yapmamız gerekiyordu. Ve son olarak komedi olmalıydı. Bol miktarda komik an olmadan bir Hazine Avcısı filmi yapamazsınız. O yüzden riski ve çılgınlık seviyelerini arttırmaya karar verdik.”

İki yazar şunları söylüyor; “Seçtiğimiz tema, tanınma, ne pahasına olursa olsun şöhret aramanın tehlikeleri ve dostluğun, ailenin ve bize yolda eşlik eden ekibin gerçekten önemli olduğunu unutmak. Bu filmde Paititi’yi ve Midas kolyesini keşfeden ama hikâyeyi hiçbir zaman anlatamayan Tad’le başlıyoruz. Tad’in en ünlü arkeolog olması gerekir ama keşifleri çok tehlikelidir ve onları saklamak zorundadır. O yüzden dünyanın gözünde Tad hâlâ hazine avlamayı seven bir işçidir. Fakat arkeolog olmayı ve macera camialarından birine katılmayı çok ister.”

Artık sihirli ve çok antik bir Mısır eseri olan Zümrüt Tablet’le ilgili bir ipucu sayesinde amacına ulaşma fırsatını yakalayacaktır. Ama tutkusunun kontrol çıkmamasına ve tabletin önceki sahipleri gibi onu bitirmemesine dikkat etmesi gerekir. Yazarlar şöyle devam ediyor; “Bu filmde Tad her şeyi riske atıyor. Neyse ki bu macerada yalnız değil. Tableti bulma ve hep hayal ettiği ünlü arkeolog olma arzusunun ötesinde Tad, en önemli şeyin bulduğun hazine olmadığını, en önemli şeyin sana macerada eşlik eden insanlar olduğunu öğrenecek.”

Gatell ve Burque sözlerini şöyle bitiriyor; “Söz konusu komedi olduğunda Mumya iyi bir tercihti. Karakteri absürtlükle coşması için daha iyi bir yol yok. Ama biz onun yanında daha çok çılgın karakter olmasını istedik. Bu yüzden Mısır mumyası Ra Amon Ah nam-ı diğer “Ramona”yı yarattık. Jeff ve Belzoni’yi papağan kafası ve köpek vücudu olan ya da hapşırdıklarında (Jeff veya Belzoni) tam tersine dönüşen tek bir hayvan yaptık. Tad, herkesi çılgınlıklarının sıkıntısını çekecek ve izleyici de buna bayılacak. Sonuçtan daha fazla gurur duyamazdık. Hayalimiz gerçek olduğu için çocuklar gibi çığlıklar atıyoruz.”

Yapımcı Nico Matji şunları söylüyor; “2033 yılında ilk kısa Hazine Avcısı filmine başladığımızda sadece 35 mm’lik bir kısa film yapmak istemiştik ama şimdi bu noktada, üçüncü Hazine Avcısı sinema filmini çıkarmak üzereyiz. Yol boyunca, 19 yıl, üç kısa film, iki sinema filmi, bir TV mini dizisi geçti ama en sevdiğimiz kahramanımızla ne zaman yeni bir maceraya çıksak gözlerimiz ışıldıyor.”

Matji şöyle devam ediyor; “Hazine Avcısı’nın ilk sinema filminde sadece gidip izleyebileceğimiz ve çok fazla çabalamışız gibi görünmeyecek samimi bir film yapmak istedik. Kesinlikle emin olduğumuz tek şey, içinde mumyaların olmasını istememizdi. İzleyicilere çekici geldiğini görmüştük ve ilk kısa filmde başarılı olmuştu. O yüzden Mısır mumyaları yerine İnka mumyaları olmasına karar verdik. Hazine Avcısı’nın ilk sinema filminin başarısından sonra ilkinden daha iyi bir devam filmi yapma zorluğuyla karşı karşıya kaldık. Bunu nasıl yapacaktık? Oyunu evde, özellikle de Granada’da ve “Mortadelise” Mumya’nın kostümleriyle oynamaya karar verdik. Hâlâ “Mumya Flores”e Hazine Avcısının Maceraları’ndaki antolojik girişine bayılan izleyiciler var. Bu yüzden Hazine Avcısının Maceraları ve Zümrüt Tablet’teki zorluk büyüktü ve mantığa başvurmaya karar verdik. Bir mumyadan daha iyi ne vardır? İki mumya ve biri lanetlenmişse, farklı milletlerden ve sosyal sınıflardan olurlarda daha da iyi olur. Böylece Mısır mumyamız, 18. Hanedan Kraliçesi, Nefertiti’nin danışmanı, Tutankamun’un teyzesi vs. olan mumya, Ra Amon Ah doğdu.”

 

FİLMİN YAPIMI

Yapımcı Nico Matji şöyle anlatıyor; “2019’da filmin yapım öncesi çalışmalarına başladık, dokuz ay sonra karantina oldu. O dönemde film için 30 kişi çalışıyorduk ve ofiste hâlâ birçok boş yer vardı. Bilmediğimiz şey ise ofise geri dönmeyeceğimiz ve neredeyse iki buçuk yılı uzaktan çalışarak geçireceğimiz ve Josep Gatell ile Manuel Burque’un senaryosu sayesinde efsanenin en iyi Hazine Avcısı filmini yapacağımızdı. Animasyon filminin yapımında milyonlarca bilgisayar dosyasını (kusursuz bir senkronizasyonla sürekli el değiştiren ve 350 bin saatten fazla çalışma gerektiren) dengelemek gibi muazzam bir görev vardır. Trenin raydan çıkmamasını ve filmimizin sonunda oluşturan 120.960 kareyi mümkün kılan süpervizörlerin ve tüm ekibin özenli çalışmasıdır. Yapımcı olarak tüm ekibin, özellikle de dijital sanatçıların yaptığı işlerle gurur durur duyuyorum ve onlara minnettarım. Bizler Olimpiyat sporcuları gibi her zaman daha yükseği, daha ileriyi ve izleyicinin keyif alacağı daha iyi filmler yapmayı hedefleriz.”

Yapımcı Álvaro Augustin şunları söylüyor; “Uzun yıllar bekledikten sonra amatör arkeoloğumuz beyaz perdeye yeni maceralar, yeni karakterler, daha fazla macera, mizah ve aksiyonla dönüyor. Tad ve arkadaşları, Zümrüt Tablet’in lanetini kaldırmak için Meksika’nın ormanlarından Mısır’ın piramitlerine, Paris’ten, Louvre Müzesi’ne kadar farklı senaryolarda seyahat ediyor. Hazine Avcısı’nın üçüncü filmi, hiç şüphesiz efsanenin en tutkulu ve kesinlikle en çok beklenen filmi. Tamamı İspanya’da yapıldı. Yönetmeni Enrique Gato, senaryo yazarları Manuel Burque ve Josep Gatell olan film 26 Ağustos’ta vizyona giriyor ve birkaç uluslararası turuna da birkaç ülkede aynı anda başlıyor. İzleyicilerin bir kez daha İspanya animasyonunun en sevilen karakterlerini izlemek üzere sinemalara akın edeceğinden eminiz.”

Augustin şöyle devam ediyor; “Hazine Avcısı çılgınlığının ilk ortaya çıkışı olan Hazine Avcısı’nın vizyona girmesinden on yıl sonra marka ülkemizde gerçekten en başarılı animasyon efsanesi olarak oturdu. Ama sadece İspanya’da değil. Öngörülmeyen gişe sonuçlarına (ilk iki film İspanya animasyon filmler tarihinin en çok hasılat yapan filmleri oldu) ve aldığı övgülere (4 Goya, 3 3 Gaudí, bir Platino ve diğer ödüller) ek olarak Hazine Avcısı’nın maceraları Latin Amerika’dan Çin’e kadar birçok bölgede sevilen Hazine Avcısı’nın uluslararası başarısı da eklendi. Markayla ilgili video oyunlarından farklı oyuncaklara, müzikale kadar birçok farklı ürünün çıkmasına yol açan büyük bir fenomen oldu. Üçüncü filmin çıkışından önce tek dileğimiz ‘Çok Yaşa Hazine Avcısı!” olabilir.”

 

MÜZİK

Besteci Zacarías Martínez de la Riva şunları söylüyor; “Hazine Avcısı’nın üçüncü filminde çalışmak önceki ikisinden daha kolay oldu. Hazine Avcısı için 17 yıldan uzun bir süredir film yapınca bu son film biraz daha ustaca oldu. Yeni filmde ayrıca işlerimin de belli bir olgunluğa ulaştığını fark ettim. Belli bir konsepte daha az odaklanarak, filme bir bütün olarak bakarak ve müziği, filmle başından sonuna kadar uyumlu görmeyi başardım. Bir film müziği bestelemeye başladığınızda müziğin görselleri nasıl destekleyeceği konusunda yönetmenle aynı fikirde olmanız gerekir. Müzik, görüntülerle çok yakından bağlıdır. Yönetmenle birlikte hangi sahnelerde hikâye anlarının vurgulanacağına veya hangi sahnelerde izleyicinin uzaktan bir müziğin eşlik ettiğini hissetmesine olanak verileceğine karar vermek çok önemlidir. “

Martínez de la Riva şöyle anlatıyor; “Hazine Avcısı macera, duygu ve aksiyon demek. Epik ve aynı zamanda komik. Filmdeki müziğin de bu duyguların hepsini, izleyicinin karakterin ekranda yaşadığı duyguların aynısını algılamasına yardım edecek şekilde aktarması gerekir.  Tad macerayı sever ama her zaman sakar olması, olayları tesadüfen veya başkalarının onun için çözmesi gibi bir komedi unsuru vardır. Bu yeni filmde macera kısmı daha baskın. Çok sayıda aksiyon sahnesi var ve çoğu hızlı tempolu. Müzik, aksiyonu destekliyor ama komedi tonuna da geçiyor çünkü Hazine Avcısı’nın özü bu. Her filmde ana motifler çok önemli çünkü belli anlarla ve en önemlisi de karakterlerle bağlantılılar. İlk motifler, Hazine Avcısı’nın kısa filminde yaratılmıştı. Her filmde yenilerini ekliyoruz. Tıpkı üçüncü filmde Hazine Avcısı’na ilk iki filmde yaratılan Mumya ve Sara motiflerini eklediğimiz yeni Mısır mumyası Ra Amon Ah ile Hermenegildo Trismegisto efsanesinin anlatımına eşlik eden Zümrüt Tablet gibi. Hazine Avcısı’nın müziğinin kaydında 80 kişilik bir orkestra kullandık. Müzik David Hernando Rico yönetimindeki Bratislava Senfoni Orkestrası tarafından yapıldı. Orkestraya ek olarak özel enstrümanlar da ekledik. Bu üçüncü filmde özellikle aksiyon sahnelerine çok sayıda perküsyon da ekledik.”

Martínez de la Riva sözlerini şöyle bitiriyor; “Hazine Avcısı’nın ilk filminde kahramanı bir maceranın ortasında görüyoruz, filme oraya nasıl gittiğimizi bilmediğimiz bir maceranın ortasında başlıyoruz. Bu filmde, önceki filmlerde de yer alan John Williams’a yine övgüler sunmak istedim.”

PAYLAŞ

Ağustos 2010’da yayın hayatına başlayan aylık sinema dergisi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir