TRT tarafından bu yıl dördüncüsü düzenlenen senaryo geliştirme ve ortak yapım platformu “12 Punto 2022”, yurt dışından ve Türkiye’den uzman konukların katıldığı masterclass ve panellerle devam ediyor.
TRT tarafından bu yıl dördüncüsü düzenlenen senaryo geliştirme ve ortak yapım platformu “12 Punto 2022”, etkinlik kapsamında düzenlenen panel ve masterclasslarla Sinema Feriye’de devam ediyor. “Filmimden Nasıl Para Kazanırım?”, “Filmimi Sundance’e Nasıl Yollarım?” ve “Animasyon Film Nasıl Üretilir, Nasıl Pazarlanır?” başlıklı etkinliklerde alanında uzman konuklar tecrübelerini katılımcılarla paylaştı.
“12 Punto 2022”de animasyon film konusu masaya yatırıldı
İstanbul Beşiktaş’taki Sinema Feriye’de gerçekleştirilen “Animasyon Film Nasıl Üretilir, Nasıl Pazarlanır?” başlıklı panelde, “Rafadan Tayfa”nın yönetmeni ve yapımcısı İsmail Fidan ile “Sagu ve Pagu”, “Hapşuu” ve “Kaptan Pengu ve Arkadaşları”nın da aralarında bulunduğu birçok yapıma imza atan Nurullah Yenihan konuşmacı olarak yer aldı.
İsmail Fidan, bir animasyon filmi senaryosunda en önemli noktayı izlenebilir ve uygulanabilir olması şeklinde açıklayarak, animasyonda seslendirmeyle işin ruhunun ortaya çıktığına dikkati çekti. Animasyon filmde kullanılacak her objenin 3 boyutlu olarak tasarlanması gerektiğinin altını çizen Fidan, Rafadan Tayfa çizgi filminin yapım aşamalarını anlattı. Fidan, metaverse ve NFT mecrasında artık doğru içeriklerle yer alma zorunlulukları olduğunu belirterek, şu anda Rafadan Tayfa’daki “Hayri”nin yanı sıra tüm karakterlerin NFT’sini oluşturmaya çalıştıklarını söyledi.
Nurullah Yenihan ise bugüne kadar 20 çizgi film ve 10 sinema filmine imza attıklarını, bu yıl bu filmlerden 4’ünün vizyona gireceğini aktardı. Filmleri yaparken birçok şeyi yolda tecrübeyle öğrendiklerini ifade eden Yenihan, “2014’te ilk filmimiz vizyona girdiğinde hiçbir şey bilmiyorduk. Pazarlama anlamında doğru kişilerle bir araya gelmeye çalıştık. O günden bugüne birçok şeyi yanılarak, doğru yaparak öğrendik. Aslında ilk filminizin fikri ortaya çıktığından itibaren pazarlama süreci de başlıyor.” dedi.
“12 Punto 2022”de filmlerden nasıl para kazanılacağı tüm yönleriyle ele alındı
“Filmimden Nasıl Para Kazanırım?” başlıklı panelde konuşan Videomite CEO’su Dilek Telkes, nasıl bir çalışma modellerine sahip oldukları ve şirketlerinin kuruluş öyküsünü anlattı. Bir içeriğin lisanslamadan sağlayacağı satışı maksimize edebilmek için bütün faaliyetleri gösterdiklerini aktaran Dilek Telkes, şunları kaydetti.
“Bu alanlar sinema gösteriminden başlar, sonrasında korsan korumayı dahil etmek, sinema gösterimi döneminde dijital, outdoor ve geleneksel mecralardaki reklamlarını yapmayı da kapsar. Sonrasında filmin en iyi nerelerden gelir sağlayacağı planlamalarını yaparız. Aslında işin biraz 360 derecesine bakıyoruz. Çünkü dijital platformlar çok önem kazanmaya başlayınca bu işi düzgün yönetmek de önemli hale geldi. Filmlerin, dizilerin içindeki müzik hakları çok önemli hale geldi, işin o kısmını da yönetiyoruz. Dolayısıyla aslında bizim tek istediğimiz yapımcıların içerik üretmesi ondan sonrasında bir şekilde projeye dahil oluyoruz.”
CGV Mars Dağıtım Genel Müdürü Serdar Can da Türkiye’de vizyona girecek filmlerle ilgili kazancın nasıl olacağını daha önceki çalışmalarına dayanarak öngörebildiklerini dile getirerek, “Bu zamana kadar yaptığımız işler ve projeler neticesinde hangi filmin hangi şartlarda, hangi zamanda, hangi oyuncu ile, hangi ilde ne kadar iş yaptığı gibi veriler var elimizde. Biz projeye girdiğimizde bu artıları yapımcıya aktarıyoruz, hatta yapım aşamasında önerilerimizi de sunabiliyoruz. Biz projeye senaryo aşamasında, bütçe aşamasında dahil olmak istiyoruz. Böylece hem daha iyi iş yapılmasını sağlıyoruz hem de yapımcının ikinci filmini yapabilmesini sağlıyoruz. Her iki taraf için de ‘kazan kazan’ durumu ortaya çıkmış oluyor.” şeklinde konuştu.
Yapımcı Emre Oskay da Türkiye’de filmlerin dağıtım süreci üzerine yaptığı konuşmasında CGV ve Videomite ile dirsek temasıyla çalıştıklarından bahsederek, “Sinema filmleri için CGV ile yaptığımız çalışmalarda, film üretiminde sektörde ne gibi filmlere ihtiyaç var, hangi filmleri yaparsak nasıl bir izleyici sağlarız gibi bu konuların üzerine konuşup içeriklerimizi belirliyoruz. Dijital platformlar içinse, yurt dışı hakları, dijital platform aktarımı gibi süreçlerde Videomite’la anlaşarak çalışıyoruz. Yapılan işin getirisi yüksek olsun diye, hem CGV ile hem de Videomite ile koordineli ilerliyoruz” dedi.
Sundance Film Festivali’yle ilgili merak edilenler “12 Punto”da konuşuldu
Sundance Film Festivali Programcısı Ana Souza ise çevrim içi bağlantıyla katıldığı “Filmimi Sundance’e Nasıl Yollarım?” başlıklı masterclassta Sundance Film Festivali’nin çok çeşitli filmlere ev sahipliği yaptığını, fakat öncelikli olarak bağımsız sinemada yeni seslere yer verdiklerini söyledi. Souza, festivalin yarışma bölümlerine dünyanın her yerinde filmleri seçmeye çalıştıklarına işaret ederek, programı iş birliği içerisinde hazırladıklarını anlattı.
Festivalde 10 kişinin de kısa film programına odaklandığını aktaran Ana Souza, başvuru süresince her gün 10 bin kısa metraj, yaklaşık 5 bin tane de uzun metraj yapımın geldiğini, bir yıl boyunca da bu filmleri izleyerek elemeler yaptıklarını ifade etti. Ana Souza, festivalin son 2 yıldır koronavirüs salgını nedeniyle çevrim içi düzenlemesinden dolayı çok daha başarılı geçtiğini ve daha fazla sinemacıya ulaştıklarını dikkati çekerek, gelecek yılki festivalin için çevrim içi etkinliklerden de vazgeçmeyerek, farklı bir program çizmeye çalışacakları bilgisini verdi.
“12 Punto 2022” kapsamında 12 finalist proje sahibi, senaryo danışmanları Marietta von Hausswolff, Eva Svenstedt Ward ve Laura Piani ile toplantılar yaparak, pazarlama ve sunum konusunda uzman Stefano Tealdi ile bir araya geliyor.